cover-content-hjemmeside

Content is king and content is key

Hvis man hævder at “Content is King”, lyder det ikke just nytænkende, men mere som en gammel cliche – men det har aldrig været mere sandt!

I en tid hvor ecommerce og webhandel kun vokser og vokser, er der flere kriterier ens hjemmeside skal opfylde, og relevant content den skal indeholde. Mange har efterhånden forstået vigtigheden i at have en optimeret og funktionel hjemmeside, eller webshop, men hvad indebærer det specifikt?

Det forsøger dette indlæg at kaste lys over, så du bliver i stand til at lave et roadmap over succeskriterierne for dit site, og din virksomheds vej til succes.

Her vil følgende emner komme under lup:

 

  • Responsivitet
  • Ydeevne
  • Cornerstone Content
  • SEO
  • Integrationer og Plugins
  • Ecommerce

 

Responsivitet

Content, design og performance er vigtige elementer, der indgår på enhver responsiv hjemmeside eller webshop. Det er en forudsætning for en god brugeroplevelse, at ens site fungerer optimalt på PC, tablet og mobil. Ens hjemmeside skal fungere, og vises korrekt på alle platforme, ellers kan man risikere at ens søgbarhed straffes af Googles søgealgoritmer.

I forhold til den globale detailhandel, så er smartphones i dag det primære værktøj til at browse rundt, og foretage køb på nettet.

Her leder de kvalitetsbevidste brugere altid efter sites der indeholder attraktive elementer såsom troværdighed, indhold, opbygning og funktionalitet.

 

Ydeevne

Det er absolut afgørende for din hjemmesides succes eller fiasko, at den formår at “fange” den enkelte brugers opmærksomhed. Deri ligger en række udfordringer, såsom hastighed og loading tid. Tunge hjemmesider, kan eksempelvis være 5-10 sekunder om at loade, da de har en masse indhold der indlæses for langsomt.

Det kan eksempelvis være at hjemmesidens billedmateriale fylder for meget, og ville have gavn af at blive komprimeret. Det er særdeles vigtigt at prioritere ens ydeevne, da Google straffer de sider, hvis hastighed ikke er acceptabel. Det kan i værste fald betyde et fald i den organiske rangering, i blandt Googles søgeresultater.

Sikkerheden skal også være i højsædet, så sørg altid for at skilte tydeligt med din e-mærkning, og dine anmeldelser på Trustpilot samt sociale medier.

 

Cornerstone Content

Cornerstone Content, eller hjørnestensindhold, er begrebet for den type content der er uvurderligt for ens hjemmeside. Det kan være informative artikler, hvis indhold klart og tydeligt fremmer forståelsen for ens virksomhed, spidskompetencer og populære produkter.

Derudover skal indholdet belyse de emner der de mest essentielle, og relevante, for ens virksomhed.

Fra et SEO mæssigt perspektiv, skal hjørnestensindhold rumme de specifikke keywords, der er de vigtigste for din hjemmeside. Det kan eksempelvis være keywords, der relaterer sig til andet relevant content, på ens hjemmeside.

Man kan også bruge førnævnte keywords til at linkbuilde internt, og dermed uddybe ens emner yderligere.

Fra et strategisk point of view, er det derfor nødvendigt at hjørnestensindhold har en prominent plads på ens hjemmeside. Når ens content er iøjnefaldende, og let tilgængeligt, øger man chancen for at berige den generelle kunderejse.

På den måde vil besøgende på ens site nemt kunne tilgå, og finde præcis det indhold de leder efter.

Det kan i sidste ende gøre det mere attraktivt at gennemføre en konvertering, som det sidste led i kunderejsen.

 

SEO

SEO er et begreb de fleste har en ide om efterhånden. At mestre disciplinen er dog sværere end som så, da konkurrencen de fleste brancher imellem er benhård.

Belønningen for et solidt SEO arbejde kan da også være enorm, da man modsat annoncering på Facebook eller Google kæmper om de “gratis” kunder. Den organiske trafik er dog ikke nem at bibeholde, da den kræver en del vedligeholdelse, og er betinget af en stærk digital tilstedeværelse.

Med en solid SEO indstats er det også muligt at styrke ens virksomheds velbefindende, uden at ens annoncekroner skal forlade pengepungen. Eksempelvis kan man ved at producere content med video, øge konverteringen af ens produkter markant.

Op til 64% af brugerne på nettet er mere tilbøjelige til at købe et produkt, der promoveres med videoindhold.

Vi har tidligere skrevet et mere uddybende indlæg omkring SEO, og hvorfor det er et vigtigt element for enhver virksomhed.

 

Integrationer og Plugins

Det er umuligt at drive en professionel webshop, uden de rette plugins og integrationer. Hvis man antager at ens hjemmeside fx er bygget i WordPress CMS med Woocommerce, er der simpelthen visse elementer der er “must haves”.

Det kan eksempelvis være Wordfence, til bekæmpelse af malware, eller Yoast SEO plugin, til løbende vedligeholdelse af ens site, synlighed og søgbarhed. Derudover er der specifikke integrationer, som enhver webshopejer bør overveje.

Her kan integrationer til regnskab og lagerstyring m.fl. bidrage til at effektivisere den enkelte virksomheds daglige arbejdsgang.

På den måde kan man undgå unødvendigt tastearbejde, eller tastefejl i regnskabet, som kan være en hovedpine for mange.

 

Ecommerce

Ecommerce (eller e-handel) har unægteligt forandret måden hvorvidt man i dag foretager et køb. I dag er en webshop ofte lige så vigtig for ens virksomhed, som en fysisk forretning, hvis ikke vigtigere.

Derfor er det absolut nødvendigt, at ens webshop fungerer som den bedst mulige digitale repræsentation af ens virksomhed.

Kvalitet og service skal være i højsædet, som var den et fysisk forretning, hvor kunden skal have den bedst mulige oplevelse.

For at understrege nødvendigheden for en solid digital tilstedeværelse, kan det siges at ecommerce i 2018 stod for 11.9% af al detailhandel på verdensplan.

Det er desuden estimeret at Ecommerce vil stå for 17.5% af al detailhandel i 2021, så incitamentet for at prioritere nethandel, vil kun blive større.

 

Skrevet af: Mikkel Jensen