Cover-CMS

Der findes umådelig mange CMS man kan vælge imellem, når man skal have en ny hjemmeside/webshop, og det kan være svært at træffe et informeret valg.

 

Det kan være problematisk, at finde ud af præcis hvilken type CMS (content management system) der passer bedst til ens virksomhed.

Flere af de mest populære CMS, har alle deres helt egne unikke funktioner og karakteristika, til at definere dem. Derfor kan det virke ret så uoverskueligt at træffe en informeret og ideel beslutning.

I sidste ende handler om at kunne matche ens virksomhed, dens identitet og behov, med et passende CMS.

Denne artikel vil kort opsummere 5 af de største CMS systemer på markedet, nemlig WordPress, Joomla, Drupal, Magento og Prestashop. Alle 5 er open source platforme, hvilket vil sige at de er frit tilgængelige, og til at skræddersy og modificere efter behov. Funktionalitet samt styrker og svagheder varierer naturligvis fra system til system.

 

Pointen med dette indlæg, er at stille den enkelte bedre, så man kan træffe en informeret beslutning.

  • Hvilket CMS passer bedst i forhold til mine behov?
  • Hvilke kriterier er væsentlige, i forhold til en hjemmeside/e-commerce løsning?
  • Hvad kan de forskellige CMS (kendetegn, fordele/ulemper m.m)

 

WordPress:

WordPress er uden sammenligning verdens største open source CMS. WordPress er på nuværende tidspunkt det foretrukne CMS, på omkring 60% af alle open source hjemmesider. Det er noget nær optimalt til de brugere der har brug for en platform til blogging og e-commerce. WordPress har også et særdeles brugervenligt interface.

Det er et fremragende CMS, som der altid bliver innoveret på. Eksempelvis bliver der konstant skabt nye plugins, der kan øge mulighederne for at udvikle og udvide ens site. Det er nemt at hente de forskellige plugin udvidelser, såsom pagebuilderen Elementor eller SEO redskabet Yoast. Man kan dog, fra tid til anden, komme ud for, at visse plugins ikke længere er kompatible, når en ny version af WordPress bliver tilgængelig.

 

Joomla:

Joomla er, ligesom WordPress, et CMS der udmærker sig ved at have en fremragende interface. Joomla har også en fleksibel front-end del, der let kan tilpasses ens behov. Joomla er desuden et godt værktøj til at køre en blog, portefølje eller hjemmeside på.

Hvis sikkerhed er en høj prioritet, er Joomla et godt valg da der jævnligt kommer nye patches og opdateringer der holder det så sikkert som muligt. Flere vil karakterisere Joomla som den gyldne mellemvej mellem WordPress og Drupal. Det skal nævnes at Joomla netop har vundet CMS Critic Awards, i kategorien bedste gratis CMS.

 

Drupal:

Drupal er i blandt de bedste CMS systemer på markedet i dag. Det er et open source system, som flere vil mene er en kende mere kompliceret end eksempelvis WordPress og Joomla. Drupal gør i høj grad brug af deres såkaldte moduler, til at bygge hjemmesider i. Modulerne gør at man kan bygge, skræddersy og konfigurere alt ned til mindste detalje. Her kan man argumentere for, at Drupal er et stykke foran deres konkurrenter. Derudover er muligheden man som bruger af det har, for at kunne bygge på og optimere løbende, et af Drupals primære kendetegn.

Ligesom Joomla, går skaberne bag Drupal meget op i sikkerhed. Det kan man tydeligt mærke, da der jævnligt kommer opdateringer og patches, som er med til at vedligeholde sikkerheden på deres platform. Essentielt er det bedst egnet til e-commerce portaler, så hvis man har brug for en hjemmeside med en webshop komponent, er Drupal et solidt valg.

 

Magento:

Hvis du har brug for en “her og nu” e-commerce løsning kan Magento være et udmærket valg. Det er et CMS hvor man hurtigt og effektivt kan oprette og opsætte en webshop. Du kan dog ende med at betale dyrt for en masse premium funktioner, såfremt den gratis open source del ikke er tilstrækkelig.

Gratis extensions til Magento findes kun i mindre grad, så det er en reel risiko på den lange bane, da ens behov kan øges i takt udviklingen af ens webshop. Som en platform er Magento en solid e-commerce løsning, hvor sikkerheden er i højsædet, da der løbende kommer regelmæssige updates og patches fra udviklerne bag.

 

Prestashop:

Hvis du har behov for en webshop der kan håndtere en masse produkter, og en anseelig mængde data, er Prestashop et oplagt valg. Prestashop udmærker sig som et intuitivt og brugervenligt CMS, hvor bl.a. SEO er i højsædet. For at opnå en god SEO værdi med Prestashop, er det vigtigt at ens produktkategorier, sider og produkter er up to date. Her skal man være opmærksom på, at alle sider og undersider har unikke meta-beskrivelser og sidetitler. Hvis man sørger for at have styr på dette, giver man også sig selv de bedste forudsætninger for succes.

 

Hvilket CMS skal du så vælge?

Summa Summarum forholder det sig sådan, at hvert CMS har sine kvaliteter, fokusområder og faldgruber. En god løsning vil i sidste ende matche ens strategi bedst muligt.

WordPress kan eksempelvis betegnes som det sikre allround valg, hvor man ofte er godt dækket ind. Det er ikke uden grund at WordPress er det mest udbredte CMS system på nettet.

Så er der Joomla, hvis kendetegn er sikkerhed og en fleksibel front-end del. Joomla har desuden en interface der består af elementer der tilnærmelsesvis minder om visse funktionaliteter i WordPress og Drupal.

Drupal er en god løsning til den bruger, der ser potentialet i en kompleks løsning ala WordPress, hvor de forskellige moduler og plugins gør det nemt at innovere, bygge på og optimere løbende.

Magento er en god løsning, hvis man eksempelvis har en nystartet virksomhed. Det er også et godt valg til komplekse løsninger, men det vil dog koste yderligere.

Sidst men ikke mindst er der Prestashop, der er et rigtig godt valg, hvis man har behov for et CMS der kan håndtere store og komplekse webshops. Prestashop er desuden et stærkt valg når det kommer til SEO og ens tilstedeværelse på nettet.

Skrevet af: Mikkel Jensen