TechBBQ coverbillede til blog

 

Mediastyle var med på dette års TechBBQ messe i Øksnehallen

 

Hvorfor er vi med?

Det er en kold mandag og efterårskulden er efterhånden ved at være over os, så hvilken bedre lejlighed til at være indendørs, end en tur til Øksnehallen. De er i år vært for den anerkendte teknologimesse TechBBQ.

TechBBQ danner rammerne for en to dages festival, hvor moderne teknologi, marketing, digitale trends og tendenser er i højsædet. Der er særligt fokus på nystartede virksomheder, der kan bruge festivalen og den guldmine af information og indsigt den er, som inspiration til selv at innovere. Samtidig er det en gylden mulighed for at networke med andre virksomheder, igen med det formål at blive inspireret – men samtidig kan der også skabes nye forretningsmæssige muligheder og relationer.

Sidste år kunne TechBBQ annoncere at de havde vokseværk på fjerde år, da mere end 4000 lokale og internationale virksomheder deltog sammen med et virvar af innovative hjerner og prominente investorer m.m.

Vi hos Mediastyle er med på messens anden dag, af en enkelt årsag, nemlig at forandring fryder. Vi elsker ny inspiration og udsigten til at kunne udvikle os sammen med vores samarbejdspartnere, samt muligheden for at få nogle nye med på vejen.

Med på messen er Digital Marketing Manager, Mikkel Jensen og Project Manager, Casper Ragn.

 

Klar til BBQ

Inden messens start, havde vi naturligvis lagt planer for hvilke foredrag vi skulle se, og hvorfor, samt hvilke stande og innovatører der kunne have en speciel interesse for Mediastyle.

Vi ville gerne have så meget ud af messen som overhovedet muligt, hvorfor vi tænkte at vi måtte favne bredt. Vi planlagde at deltage i tre forskellige foredrag, der alle havde et element til fælles, nemlig vækst. Derudover ville vi gerne have tid til at snakke med de forskellige mennesker, og stande man kunne besøge, men mere om det senere.

 

Virksomheder og værdier

Første foredrag omhandlede ideen om at man kunne “hacke sin identitet”. Det lød absolut interessant, da man altid skal stræbe efter at udvikle sig. Selve grundessensen i at hacke sin egen identitet, var som udgangspunkt ikke særligt revolutionerede. Jeg var i hvert fald bekendt med flere af de bulletpoints som speakeren på scenen gennemgik. En øvelse vi i publikum skulle prøve, var at “lukke øjnene og visualisere hvor vi var om fem år”.

Den slags meditative teknikker har jeg hørt om, og selv prøvet før, men det var ikke uden værdi. Speakeren havde flere gode pointer, der omhandlede faren i at gro fast i en rytme, og frem for alt være på vagt over for ens eget ego. Med andre ord skulle man som menneske og virksomhed altid stræbe efter at agere selvkritisk, netop for at undgå at gro fast. På den måde ville man være i stand til at innovere og i sidste ende sikre vækst, både som virksomhed og privat.

Det andet foredrag, omhandlende emnet “Growth of Tomorrow” var i Caspers og min optik, det suverænt mest interessante. Hovedscenen “The Forest” dannede rammerne, og på scenen stod fem kreative individer, der repræsenterede hver deres virksomhed. Især et af disse fem individer havde nogle spændende perspektiver ift. virksomhedsstrategier i den digitale tidsalder. Hun arbejdede som Growth Manager hos Skyscanner, hvor hendes job er at sikre vækst.

Hun mente at den primære forudsætning for at sikre vækst, var brand awareness og teamwork. På den måde formåede hun at validere det første foredrag vi var til yderligere. Der var fokus, som tidligere nævnt, at man skulle agere selvkritisk for at kunne innovere. Det var ifølge hende essentielt at man kunne se objektivt på sin egen virksomhed for at drive og udvikle den. Dette opnås via ærlighed, dvs. alle med en mening, er moralsk forpligtet til at ytre den, i firmaets bedste interesse. Dette forudsætter naturligvis et sundt arbejdsmiljø, hvor den enkelte medarbejder ikke er bange for at tage bladet fra munden.

Dagens sidste foredrag omhandlede også vækst, på sin helt egen måde. På The Forest stod en af stifterne bag startup succesen, Indieframe. Her var finansielle værdier og social impact på agendaen. Hun beskrev den udvikling hun havde gennemgået med sin virksomhed, specielt ift. den udvikling hun langsomt havde set hendes egne investorer gennemgå. I begyndelsen blev hun ofte kaldt idealistisk, da succes blev målt i kroner og øre. Tiderne skifter, og hendes investorer fik med tiden andre prioriteter.

Vi har tidligere skrevet om hvorfor tillid er essentiel når det kommer til at drive forretning i den digitale tidsalder. Det er især gældende på nettet, hvor platforme såsom Facebook eller Trustpilot fungerer som det sted hvor brugerne efterlader deres indtryk, bedømmelser og karakterer af de enkelte virksomheder. Ens ry og omdømme bliver direkte dikteret af brugerne, der også udgår de forbrugere som i sidste ende skal vurdere om ens virksomhed er troværdig – og om tilliden er der.

I dag kan man, ifølge stifteren fra Indieframe, forvente at en potentiel investor har social impact på sin dagsorden, da det er en grundsten som er nødvendig, såfremt ens virksomhed skal fremstå tillidsfuld. Man skal overveje ens virksomhedsstrategier fra forbrugernes perspektiv, og om de appellerer til deres værdier. Det handler simpelthen om brand awareness, som Skyscanners repræsentant formulerede det.

Således kan man lave en ligning der lyder noget i retning af “brand awareness + forbrugernes tillid = en virksomhed i vækst”.

 

Networking og Innovation

Networking er en essentiel faktor i enhver virksomhed. Ligeså vigtigt som det er at etablere en god intern kommunikation, er det alfa og omega at den eksterne kommunikation har en tilsvarende værdi. Ind imellem de forskellige foredrag, havde vi indlagt tid til at besøge alle de forskellige stande og de spændende mennesker der var ved hver af dem. Standene var opdelt efter kategori, således at startup virksomheder og veletablerede giganter. Vi snakkede primært med de mindre og nystartede virksomheder. Det gjorde vi pga. almen interesse og faglig nysgerrighed, men også fra et forretningsmæssigt perspektiv.

TechBBQ handler i højeste grad om at facilitere dialoger mennesker imellem, specielt med henblik på at finde nye samarbejdspartnere og styrke sit netværk. Vi havde naturligvis masser af snakke der omhandlede hjemmesider og webshops, da disse er i blandt vores spidskompetencer, og i blandt startup virksomheder kunne der sagtens være relevante behov i de kategorier.

En snak om sikkerhed var en af messens mest mindeværdige for vores vedkommende. Vi talte med en innovatør, hvis produkt blot havde otte uger på bagen. Ikke desto mindre var snakken yderst relevant for os, da emnet og produktet omhandlede sikkerhed. Han var der for at skabe opmærksomhed for sit brand, en GPS tracker til el-cykler og biler m.m.

Hvor vi hos Mediastyle arbejder med sikkerhed, i form af hjemmesidebeskyttelse, og er i stand til at sikre en vis digital beskyttelse for vores kunder, i den virtuelle verden, havde hans produkt i sinde at beskytte folks fysiske ejendom. af den grund havde vi en stor del til fælles da begge vore virksomheder delte en af de samme kerneværdier, nemlig beskyttelse af vores kunder og deres ejendom.

Der var generelt et utal af spændende startups og virksomheder med innovative koncepter. I flæng kan vi nævne en virksomhed der visualiserer koncepter for andre virksomheder, ved hjælp af 3D printede modeller. På den måde er det muligt at få en fysisk prototype, på det produkt man gerne vil realisere. Vi talte også med en udvikler der havde etableret en platform med diverse indlæringsspil, til aldersgruppen 5-11 år. Han var på TechBBQ da han, som vi, og mange andre søgte inspiration til sin virksomhed. Hans koncept var allerede tilgængeligt på Google Play og i App Store, men manglede stadig en færdig markedsføringsstrategi.

 

Hvad lærte vi?

De foredrag og speakere vi så, havde hver især deres egne formål og pointer. Set i bakspejlet kan man dog godt argumentere for at de fortalte forskellige aspekter, af den samme historie. Det er nemt at føre en rød tråd igennem deres pointer, da de lader til at have det samme budskab, dvs. vær vågen og opmærksom.Som tidligere nævnt så er brand awareness og forbrugernes tillid to grundpiller der kan vækste ens virksomhed. Hvert foredrag havde deres input til at definere den vækstproces, og alle gav et klart billede af hvordan en virksomhed kan trives i den digitale alder, hvis man har prioriteterne i orden.

Tilbage står man også med det indtryk af messen som en eminent platform for interaktion og indlæring. Her kan den enkelte innovatør, virksomhed eller startup tage hjem med en masse ny viden og connections i bagagen. Selv tager vi hjem med nye forbindelser på LinkedIn, rygsækken fyldt med visitkort, kuglepenne og et enkelt bolsje. Sidstnævnte kom fra en virksomhed der havde set vores forskellige opslag om TechBBQ på Instagram, så let kan det gå.

 

Skrevet af Mikkel Jensen

 

Kilder:

https://www.techbbq.dk/about