coverbillede til grøn blog

En grøn virksomhed er lig grønne tal på bundlinjen

 

Brand og image

Psst…det gavner ikke kun miljøet når din virksomhed tænker i miljørigtige, grønne og bæredygtige løsningsmuligheder og initiativer. En grøn og bæredygtig virksomhed viser ikke blot at den handler eftertænksomt, i forhold til jordens generelle helbred, den viser også handlekraft, overskud og betænksomhed. I forhold til ens virksomhed og dens image, er det altid godt at blive associeret med en grøn agenda, da det klinger herligt i ørene hos enhver potentiel kunde.

Det handler overordnet set om en ting, at vedligeholde sit brand og image online, specielt på de sociale medier og ens hjemmeside. Der er nogle gennemgående faktorer der præger de nuværende tendenser. Forbrugerne er blevet mere kritiske, ansvarlige og opmærksomme når det kommer til bæredygtighed og miljø. Derfor skal du som virksomhed være tilsvarende kritisk, ansvarlig og opmærksom i din ageren. Et godt eksempel på en virksomhed der formår at pleje deres brand og image, er den store amerikanske virksomhed Patagonia, der årligt donerer 1% af deres årlige omsætning til grønne formål – samt 100% af deres omsætning på Black Friday.

 

Grønt er det nye sort

Du altid gå efter at dit arbejde skal afspejle standarderne for best practice anno 2018, uanset hvilken branche du begår dig i. Mintel, der er en engelsk analysevirksomhed med hovedsæde i London, har i lavet en markedsundersøgelse med fokus på forbrugeradfærden i Kina. Her viser resultaterne klart og tydeligt at 58% af de adspurgte forbrugere ville være mere tilbøjelige til at betale en højere pris for et produkt – såfremt produktet og og producenten i sig selv fremstod etisk korrekt.

Generelt viser de nyeste tendenser at de yngre generationer, i 20’erne og 30’erne, er de mest kritiske forbrugere. De er ofte mere opmærksomme, på de problemstillinger som de seneste års klimaforandringer har budt på.

 

Ansvarlig Adfærd = Bæredygtig Business

Det er her du som virksomhed skal være dygtig til at fremvise dine værdier, partnerskaber og resultater, når det kommer til grønne initiativer.

I vores forrige blogindlæg, skrev vi om de sociale medier, og hvorfor de er vigtige for din virksomhed. Det samme gør sig absolut gældende når snakken falder på grønne initiativer, og din virksomheds rolle i dem. Her kan du bruge dine Facebook og LinkedIn kanaler, til at engagere dig med dine følgere, samt tage del i deres debatter og diskussioner. Det er altsammen med til at øge forbrugernes kendskab til dig – og med til at pleje din virksomheds troværdighed, ry og omdømme.

 

Grøn Best Practice

Vi er altid på udkig efter nye og interessante initiativer, da det ligger os nært at vores virksomhed skal bidrage til grønne og bæredygtige formål. I den forbindelse har vi indgået et certificeret partnerskab, med virksomheden Co2 Neutralt Hjemmeside, hvilket betyder at en del af de profitter vi tjener på den enkelte hjemmeside eller webshop, bidrager til aktuelle og relevante miljøprojekter. Det overordnede formål med dette partnerskab, er at sikre en reduktion af den Co2 vi alle sammen er med til at udlede.

Vi har også flere kunder, hvis miljøpolitikker afspejler deres brand og identitet. Her er Emballagekonsulenten et godt eksempel på en af de vores gode samarbejdspartnere, med en grøn agenda. 95% af alle deres produkter består af bæredygtige genbrugsmaterialer, hvilket naturligvis også gavner miljøet i det lange løb.

Hos Mediastyle gør vi hvad vi kan for at være en grøn virksomhed. Vi stræber efter at medvirke til Jordens helbred, omend vi er ganske klar over at vi kun er en lille dråbe vand i det hav af virksomheder, der har et ansvar, alene i Danmark.

 

Skrevet af Mikkel Jensen

 

Kilder:

https://www.forbes.com/sites/herbertrsim/2018/01/04/the-luxury-trends-of-2018-green-is-the-new-black-and-more/#2fd4273d194d

https://www.socialmediatoday.com/news/online-reputation-management-101-what-businesses-need-to-know-infographic/532211/

https://sproutsocial.com/insights/data/championing-change-in-the-age-of-social-media/