Sådan skriver du den helt rigtige kravspecifikation til din nye hjemmeside eller webshop

 

For at vi kan udvikle din hjemmeside eller webshop præcis efter dine ønsker, er det vigtigt at lave en kravspecifikation så detaljeret som muligt. Dette kan have stor gavn for projektet, og du sikrer dig, at vi ved præcis, hvad dit nye digitale projekt skal indeholde.

Når du skriver en kravspecifikation, skal du gør dig nogle overvejelser om, hvad der er vigtigt at have med på din nye hjemmeside eller webshop, og hvilke punkter der er knap så vigtige – ”Need to have” og ”Nice to have”.

Vi har nedenfor lavet nogle punkter, som er vigtige for at kunne lave en detaljeret kravspecifikation.

 

1. Beskriv kort din virksomhed.

Ved at beskrive din virksomhed i korte træk giver dette os et indblik i hvilke produkter/services din virksomhed tilbyder, og hvilke kunder du gerne vil henvende dig til (målgruppe). På den måde kan vi få et bredere indblik i virksomheden og derigennem få en forståelse af projektets omfang.

 

2. Inspiration fra andre hjemmesider/webshops.

Det er altid godt at finde inspiration fra andre hjemmesider eller webshops, så man på den måde kan komme med konkrete eksempler fra de pågældende sider. Jo mere specifik du er, jo bedre kan vi imødekomme dine ønsker.

Det kan eksempelvis være:

  • Struktur på siden er god. (se yderligere om struktur i afsnit 4)
  • Farverne.
  • Købsflowet er nemt og overskueligt.

Når der skal vælges design til din hjemmeside/webshop, kan det være en god ide at søge på nettet efter inspiration. Du kan eksempelvis skrive et dokument, med de farver du ønsker at benytte, skitser af hjemmesiden og hvilke skrifttyper du kunne tænke dig at anvende. På den måde kan vi tage udgangspunkt i de krav, du har til din hjemmeside eller webshop.

 

3. Dine krav til funktionaliteten

Funktionaliteter på din hjemmeside kan eksempelvis være:

  • Pop-up vindue hvor man eksempelvis kan tilmelde sig nyhedsbrev.
  • Speciel kontaktformular.
  • Specialopbyggede og varierede sider.
  • Udvidet søgefunktion.

På webshops kan det eksempelvis være:

  • Integration til regnskab og lager.
  • Et banner der fortæller kunden ”køb for 50 kr mere og få fri fragt”.
  • Ønskeliste hvor dine kunder kan tilføje produkter.
  • Pop-up vindue hvor man eksempelvis kan tilmelde sig nyhedsbrev.
  • B2B opsætning.

 

4. Struktur, Sitemap, Flow

For at vi kan lave præcis den hjemmeside eller webshop du ønsker, er det en god ide, at komme med en liste over de sider du ønsker der skal være på den nye hjemmeside eller webshop, samt det købsflow du gerne vil have dine kunder skal opleve.

Som udgangspunkt kan næsten alt lade sig gøre!

Vi er et af de mest erfarne bureauer indenfor webdesign og opbygning af Open-Source CMS systemer som f.eks. WordPress, Joomla og Drupal og kan vejlede dig til den rette struktur og opbygning, så din hjemmeside/webshop er fremtidssikret.

 

5. Tag kontakt til os.

Med en god kravspecifikation på hånden er du godt rustet til et helt gratis indledende møde hos os. Vi vil efter det indledende møde gennemgå dine krav og specifikationer og herefter kommer med et tilbud på, hvad din hjemmeside/webshop vil komme til at koste.

Vi arbejder altid i CMS systemer kaldet ”Open-Source”, hvilket gør, at næsten alt kan lade sig gøre at bygge og gøre unikt. Open-Source gør, at udviklere i hele verdenen kan udvikle til CMS’et, og derfor findes der rigtig mange standard plugins, som kan implementeres på dit nye website. Det er altid en god ide at få os til at undersøge og teste plugins, inden de bliver installeret på din hjemmeside. Vi har stor erfaring med plugins, så vi ved som regel hvilke plugins der er pålidelige.

Download pdf version her