butik-banner

Næsten uanset hvad du sælger i din butik, om det er tøj, sko eller for den sags skyld kulturoplevelser, er det vigtigt for dig som butiksejer at have en webshop som en naturlig forlængelse af din fysiske butik. Her kan du fange nye kunders interesse allerede ved deres første færden på nettet, når de søger efter lige præcis dine varer eller services.

Vi har taget en snak med Niels Ralund, som er administerende direktør for Foreningen for Dansk internethandel (FDIH), som er den største danske interesseorganisation for virksomheder indenfor e-handel for at høre nærmere om, hvordan samspillet mellem webshops og fysiske butikker er.

Niels Ralund understreger til at starte med hvor vigtigt, det er for din forretning at være til stede på nettet:

“8 ud 10 planlagte køb starter på nettet med tjek af pris og produkter, men størstedelen af købene ender alligevel med et besøg i en fysisk butik.”

Dette giver mulighed for at skabe en positiv relation til dine nye kunder allerede hjemme i deres stuer og hjælpe dem med inspiration, før de kommer ned i din fysiske butik, eller de vælger at lave købet hos dig med det samme i online webshoppen.

Kunder 24 timer i døgnet

Hvis du ønsker succes med din forretning og øge dit salg, er det i dag nødvendigt at være til stede på de salgskanaler, forbrugerne benytter sig af. For ikke at miste omsætning bør dine kunder have mulighed for at handle 24 timer i døgnet og shoppe, når det passer ind i deres hverdag i din webshop. Niels Raalund uddyber den essentielle rolle, en webshop har for en fysisk butik i dag:

“Der er dog en stigende tendens til, at flere bliver opmærksomme på, at kunderne efterspørger, at butikken er til stede på alle platforme. Kunderne adskiller ikke butikken i en fysisk og online del, men forventer, at de eksempelvis kan se og bestille varen på nettet og hente den i en fysisk butik.”

Webshoppen – din nye medspiller

I din webshop har kunderne god tid til at sætte sig ind i dit varesortiment, og det kan friste dem til at komme forbi din fysiske butik og købe den vare, de har researchet. Undersøgelser fra det internationale it-konsulenthus Cognizant viser, at 53 % af disse kunder fylder andre varer i deres indkøbskurv, når de alligevel er i din butik – og det tæller positivt på din bundlinje.

Der er ikke noget, der indikerer, at en kunde først går ned i en fysisk butik og lader sig inspirere, inden de køber på nettet. Du kan derfor betragte en webshop som en medspiller, der styrker din fysiske butik.

Hvilken webshop skal du vælge

Når du skal vælge webshop-løsning er der flere muligheder på markedet som eksempelvis WooCommerce, Shopify eller Magento shopsystemerne, og for dig er det vigtigt, at vælge den shop, som passer til din forretning.

I et senere blogindlæg vil vi sætte fokus på de fordele, du får ved at at forbinde din fysiske butik og webshop med et online kasseapparat (POS) og regnskabsprogram som eksempelvis det populære e-conomic.

Har du i dag en fysisk butik og ønsker at udvide med en en webshop, er du velkommen til at kontakte os for en dialog om den bedste webshop til dine behov.

Research og tekst af kommunikationsmedarbejder Oliver Grundtvig.

Kilder:

Niels Ralund, administrerende direktør hos FDIH

niels_web
Foreningen for Dansk Internethandel Årsrapport 2015

 

Cognizant